Het ontstaan en de evolutie van het kerstpakket
Het ‘ouderwetse’ kerstpakket is al enige jaren weer terug van weggeweest. Ouderwets staat tussen aanhalingstekens, want na het ontstaan van deze traditie is er wel veel veranderd.
Het geven van een kerstpakket is zo’n beetje ontstaan aan het begin van de 19e eeuw. Het inwonende personeel van de boer kreeg met kerstmis vrij af om het kerstfeest met de eigen familie te vieren. Als blijk van waardering kreeg men dan vaak een mand met allerlei lekkernijen mee om het kerstfeest extra feestelijk te maken. Later is dit gebaar door andere branches overgenomen en zo is het traditionele kerstpakket ontstaan.
Inmiddels kennen we de kerstpakketten in alle maten, vormen en thema’s. Van traditioneel pakket tot pakketten met allerlei hippe thema’s. Vast onderdeel is tegenwoordig vrijwel altijd dat er naast voedsel en drank ook een blijvend cadeau in wordt meegenomen.
Enige jaren geleden verdween het kerstpakket enigszins naar de achtergrond. Bedrijven zochten naar originelere manieren om hun personeel tegen het einde van het jaar te bedanken voor de inzet. Gewoon om creatiever te zijn of vanwege het commentaar dat niet iedereen de inhoud van het kerstpakket nog op dezelfde manier waardeerde. Zo kwamen de cadeaubonnen massaal in opmars, zodat mensen een cadeau of bijvoorbeeld een beleving naar eigen keuze konden uitzoeken. Ook andere kerstgeschenken kwamen in zwang van huishoudelijke apparaten tot kerstdecoratie en de nieuwste gadgets.
Toch heeft het traditionele kerstpakket weer aan populariteit gewonnen. Hoe dat komt? Daar zijn geen wetenschappelijke studies van, maar een aantal veel gehoorde argumenten wil ik je niet onthouden. Zo is er door de toenemende globalisering weer meer hang naar nostalgie. Daar past het kerstpakket natuurlijk perfect in. Mensen geven daarnaast ook aan het verrassingseffect van zo’n pakket weer meer te waarderen. Dat blijft waarschijnlijk toch het kind in ons, om zo’n feestelijke doos vol verrassingen uit te pakken en te ontdekken wat erin zit. Bovendien is de kerstpakketten markt vol ingedoken op allerlei diverse en actuele thema’s. Zo kun je kerstpakketten krijgen in bijvoorbeeld Italiaanse stijl of met Spaanse tapas. Ook zijn er thema’s als ontbijt, heel Holland bakt, chocolade of andere proeverijen. Daarnaast wordt steeds vaker gekozen voor maatschappelijk verantwoorde kerstpakketten, die bijvoorbeeld volledig biologisch en duurzaam of zelfs conform de laatste trends helemaal vega zijn. Kortom letterlijk voor elk (bedrijf) wat wils. Waar ga jij voor?